موسسه ساتال

مرکز آموزش ، پژوهش و توسعه کسب و کار

۷ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقی مثل نویسی صفحه 27 دوازدهم جدید 99

 

1

یکی بود یکی نبود غیر از خدای مهربان هیچ کس نبود.

در زمان های دور در روستایی کوچک پیرمردی زندگی میکرد.

او بسیار دست خیر داشت و به همه ی روستا چه از لحاظ مادی چه معنوی کمک میکرد.

دست جوانان را میگرفت و نصیحت میکرد ، پسر و دختران دم بخت را ازدواج میداد و همه را به احترام به پدر و مادر نصیحت میکرد.

کودکان را به بازی کردن تشویق میکرد.

مردم از گفته های پیرمرد بسیار سود میبردند و حرف هایش را در زندگی خود به کار می بردند.

در مشکلات از او کمک می خواستند و گره از کار آنها باز میکرد.

یک روز صبح که پیرمرد از خواب بیدار شد متوجه شد که نه میتواند از جایش بلند شود و نه میتواند حرف بزند.

مردم گرد او جمع شدند و برایش دعا و قران میخواندند بلکه شفا پیدا کند. اما سرنوشت چیز دیگری میخواست.

پس از گذشت چند روز پیرمرد از دنیا رفت و او ماند و آن همه حرف ناگفته که باید برای مردم میگفت تا آنها را پند دهد.

یاد مثل به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقی افتادم…

حرف ها و گفته ها همیشه هست که در یک کتاب یا طومار جای نمیگیرند. همیشه حرف برای گفتن هست اما زمان اجازه نمیدهد.

حرف های زیادی داریم اما این وقت هست که نمیگذارد.

 

 

2

انسان ها میمیرند اما یادشان هست تا ابد کنج دل عزیزانشان، چه بسا که کنج دل بقیه هم باشد. و چه مرگ شیرینی که چند نفر را زنده نگه داری.

دیروز تولدش بود.! تولد ۱۹سالگی اش. صبح از خواب بیدار شد و میخواست پیش دوستش برود. رفت اما موقعی که می خواست از خیابان رد شود، نزدیک شدن ماشینی را دید که با سرعت به سمتش میاید کاری نمیتوانست بکند و صدای جیغ او و ترمز سکوت را شکست. تا به بیمارستان رسید، تمام کرد؛ مرگ مغزی و تمام. اما خانواده اش اجازه اهدای عضو را دادند. قلبش برای یکی، کلیه، کبدو. . . . . پیوند زده شد.
با تمام سختی ها، غم چشمان نامزدش، اشک خشک شده ی مادرش، زجه های خواهرش، و خم شدن کمر پدرش، همه و همه فقط غم را به دل انسان سرازیر میکرد. اما او نمرد و زنده ماند. در تن چندین نفر، و با نجات جان چند زن و مرد و یا کودک. و چه زیباست که بمیری و مردنت قشنگ باشد. و اینجاست که میگویند به پایان امد این دفتر حکایت همچنان باقی است. . . حکایت نفس کشیدن ان چند نفر باقی است و قلب او دیگر نزد.

 همه ما میمیریم اما چه بهتر که مرگی شیین داشته باشیم مرگی که پایان نباشد و بلکه اغازی باشد، چه برای من چه برای تو و چه برای دیگری فرقی ندارد، مهم این است اغازی باشد برای ادامه دادن.

 

 

 

3

در روزگاران گذشته پیرزنی خوش ذوق و خوش بیان در روستایی زندگی می کرد، نگاهش گویای تجربیات فراوانش بود و دستانش شاهد روزگاران سختش و امان از چین و چروک صورتش که فریاد می زد

من زنی هستم از دیار سختی و ناملایمات اما جنگیده ایم، آنقدر در مقابل مشکلات ایستاده ایم و با گوشت و استخوان خود ایستادگی کرده ام که چین و چروک صورتم به احترامم از جای خود بلند شده اند و سر تعظیم فرود آورند و لبخند مهربانش که هر بیننده ایی را محو زیبایش می کرد به طوری که بی اختیار آن را وادار می کند که در دل خود اعتراف کند این زن یک اسطوره است. این زن یک مادر بود. مادری که خود را در لابه لای عروسک هایی دست ساز مادرش پرورش داد و شناخت.

همان موقع که  با دستان کوچکش عروسک هایش را به آغوش می کشید و به خیال کودکی اش به آن ها قبل از خود غذا می داد. این زن هر بار که لب برای سخن باز می کرد باری از خاطره و داستان تعریف می کرد، داستان پسری فداکار که در روزگاری جان خود را سپر کرد تا مادرش همچنان لبخند سحرانگیزش روی لبانش باقی بماند.

از کودکی هایش، از نوجوانی هایش، هر روز یک خاطره و هر روز یک روز دیگر را بازگو می کرد. کودکان روستا هر روز با شوق و اشتیاق فراوان داستان هایش را دنبال می کردند ولی هر بار پیرزن داستان خود را نیمه راه تمام می کرد و با همان لبخند شیرین به گلایه های بچه ها نگاه می کرد و می گفت: به پایان آمد این دفتر، حکایت هم چنان باقی است.

بچه های روستا نیز به خیال خود فکر می کردند فردا ادامه داستان را می شنوند تا شاید پایان این حکایت و داستان را از زبان پیرزن بشنوند اما آن ها خبر نداشتند هرگز این حکایت پایان نمی یابد و هرگز این داستان تمام نمی شود زیرا او هم چنان انتظار می کشد. انتظار بازگشت فرزندش که به جنگ رفته و هرگز بازنگشته، او هر روز با یاد و خاطراتش زندگی می کند گویی هنوز پسرش در خانه وجود دارد و نفس می کشد.

او هنوز نام همسرش را به زبان می آورد و می گوید: مرد شب شد نان نمی خری؟ ولی هیچ جوابی نمی شنود! زیرا دیگران می گویند همسرت شهید شده و امان از روزی که یک مادر و یک زن، پدر هم نداشته باشد تا از دنیا و ناسازگاری هایش و از شوهر و پسرش که هم چنان قصد بازگشت ندارند گله کند.

حال شما بگویید آیا این جکایت هم چنان باقی است؟ یا این دفتر خاطره ها با بستن چشمان این زن تا ابدیت به پایان می رسد؟ یا الگو می شود و مرور می شود

ساتال

دانلود گام به گام سبک زندگی دوازدهم + pdf رایگان

دانلود گام به گام سبک زندگی دوازدهم

دانلود به صورت مستقیم

 

 گام به گام مدیریت خانواده و سبک زندگی جواب تمام فعالیت ها و پرسش های کتاب سبک زندگی دوازدهم را در بر گرفته است همچنین گام به گام سبک زندگی به صورت رایگان در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. یکی از درس های مشترک در پایه دوازدهم مربوط به درس مدیریت خانواده و سبک زندگی میباشد . امروز هم برای شما گام به گام مدیریت خانواده و سبک زندگی را آماده دانلود کرده ایم که میتوانید در زیر آنرا دریافت نمایید.

برای دریافت دانلود گام به گام سبک زندگی دوازدهم روی لینک زیر کلیک نمایید

گام به گام مدیریت خانواده و سبک زندگی دوازدهم

 

 


 
ساتال

پاسخ کتاب کار زبان دوازدهم

Ali-Akbar Dehkhoda

پاسخ کتاب کار زبان دوازدهم

?B. Do you know why we appreciate their work

آموزش زبان انگلیسی پایه دوازدهم – آیا می دانید چرا از کار آن ها تقدیر می کنیم؟

.Muhammad Husayn Tabataba’i was an Islamic philosopher

محمد حسین طباطبایی یک فیلسوف اسلامی بود.

.Amir Kabir was one of the most greatest improvers who has lived ever in Iran
امیر کبیر یکی از بزرگ ترین آبادگرانی بود که تا بحال در ایران زیسته است.
.Dr. Maryam Mirzakhani was a mathematician
دکتر مریم میرزا خانی یک ریاضیدان بود.
.Tahereh Saffarzadeh was a poet , and Qoran researcher
طاهره صفارزاده یک شاعر و محقق قرآنی بود.
.Gholamreza Takhti was a great wrestler
غلامرضا تختی یک کشتی گیر بزرگ بود.
.Ali-Akbar Dehkhoda has written Dehkhoda dictionary
علی اکبر دهخدا دیکشنری دهخدا را نوشته است.
پاسخ کتاب کار زبان دوازدهم

پاسخ کتاب کار زبان دوازدهم

بخش اول : درک ریدینگ

;It is very important for us to respect our elders. It is also important to note that elders were not born elders

.they were kids like us and now have grown old

برای ما بسیار مهم است که که به بزرگ ترهایمان احترام بگذاریم. همچنین مهم است یاداوری کنیم که بزرگ تر ها بزرگ تر به دنیا نیامده بودند ، آن ها کودکانی بودند مثل ما و اکنون پیر شده اند.

.A few years hence we will also grow older

از این رو ، چند سال دیگر ما هم پیر خواهیم شد.

If today we respect them, our present and future generations will carry those values and will learn to respect us as well when we grow old

اگر ما امروز به آن ها احترام بگذاریم ، نسل های حاضر و آینده قدر آن ها را خواهند دانست و یاد خواهند گرفت وقتی پیر شدیم به ما هم احترام بگذارند.

.Elders have a lot to share with us: their life experiences, their failures , their successes and many more

بزرگ تر ها چیزهای زیادی برای به اشتراک گذاشتن با ما دارند: تجربیات زندگی ، شکست ها و موفقیت هایشان و خیلی چیزهای دیگر.

Thus we need to care for them because they deserve to be cared for. Respect and care for elders start with our parents as they are our real first teachers in our life

بنابراین لازم است از آن ها مراقبت کنیم چون آن ها لایق مراقبت هستند. احترام و مراقبت از بزرگ ترها از والدینمان شروع می شود چون آن ها اولین معلمان واقعی زندگی مان هستند.

No matter what we do in life, who we are, and where we live, we must love them as they love us unconditionally. They feel honored when we appreciate and respect them

مهم نیست که ما در زندگی چه می کنیم، چه کسی هستیم و در کجا زندگی می کنیم، ما باید آنها را دوست داشته باشیم چون آنها بدون هیچ قید و شرطی ما را دوست دارند. وقتی ما ار آنها قدردانی کرده و به آنها احترام می گذاریم، آن ها احساس افتخار می کنند.

So it is our duty to help them when needed because they are not young enough to handle things on

.their own like before

بنابراین وظیفه ما این است که در صورت نیاز به آنها کمک کنیم ، زیرا آنها به اندازه کافی جوان نیستند که بتوانند اموراتشان را مانند قبل کنترل کنند.

پاسخ کتاب کار زبان دوازدهم

پاسخ کتاب کار زبان دوازدهم

.Using the following question starters, generate questions and then answer them

آموزش زبان انگلیسی پایه دوازدهم – با استفاده از کلمات پرسشی زیر ، سوالاتی مطرح کرده و به آن ها پاسخ دهید.

?Why

?How

?What

?Who

این تمرین بر عهده دانش آموزان واگذار می شود. درباره این کلمات در بخش قواعد درس اول توضیح دادیم. برای کسب اطلاعات بیشتر ، این جا کلیک کنید.

.Find what the underlined pronouns refer to

زبان انگلیسی پایه دوازدهم – ضمیرهایی که زیرشان خط کشیده شده به چه چیزی اشاره دارند؟

Paragraph 1: they

اشاره دارد به بزرگ ترها (elders)

Paragraph 2: they

اشاره دارد به والدین ما ( our parents)

Paragraph 3: them

اشاره دارد به والدین ما ( our parents)

.Skim the text and write a title for it

زبان انگلیسی پایه دوازدهم – متن را skim کرده و برای آن عنوانی بیابید.

در مورد skimming متن در درس دوم کتاب زبان پایه یازدهم توضیح داده یم. برای یادآوری می توانید به این درس مراجعه کنید.

جواب تمرین را بر عهده دانش آموزان واگذار می کنیم.

پاسخ کتاب کار زبان دوازدهم

پاسخ کتاب کار زبان دوازدهم

بخش دوم : لغت

:Read the ‘text’ and find antonyms for the following words

زبان انگلیسی پایه دوازدهم – متن را خوانده و متضاد کلمات زیر را پیدا کنید.

past

متضاد : present

unreal

متضاد : real

hate

متضاد : love

finish

متضاد : start

.Match the definitions with the words

جواب سوالات کتاب کار زبان دوازدهم – تعاریف را با کلمات مطابقت دهید.

پاسخ کتاب کار زبان دوازدهم

جواب ها:

پاسخ کتاب کار زبان دوازدهم

معنی ها

all the people of about the same age within a society – generation

تمام مردم تقریبا هم سن در یک جامعه – نسل

a lack of success in doing something – failure

عدم موفقیت در انجام کاری – شکست

to be grateful for – appreciate

شکرگذار بودن – قدردانی کردن

to be worthy – deserve

ارزشمند بودن – شایستگی داشتن

پاسخ کتاب کار زبان دوازدهم

.Fill in the blanks with the given words. Make the necessary changes

جواب سوالات کتاب کار زبان دوازدهم – جاهای خالی را با کلمات داده شده پر کنید. تغییرات لازم را اعمال کنید.

پاسخ کتاب کار زبان دوازدهم

.Parnia never ………… her toys with her cousins

.talking Students show their …………… for the teacher by not

…………… Their first attempt to climb Sabalan ended in

………….The project will be completed two weeks

جواب سوالات کتاب کار زبان دوازدهم – جملات کامل شده را ببینید.

پاسخ کتاب کار زبان دوازدهم

معنی جمله های فوق به صورت زیر است:

پرنیا هرگز اسباب بازی هایش را با بچه های فامیلش شریک نمی شود.

دانش آموزان با صحبت نکردن (سکوت) احترامشان را نسبت به معلمشان نشان می دهند.

اولین تلاش آن ها برای صعود از سبلان ، به شکست ختم شد.

پروژه دو هفته بعد کامل خواهد شد.

.Complete the following verbs with a noun or an adjective

جواب سوالات کتاب کار زبان دوازدهم – افعال زیر را با یک اسم یا صفت کامل کنید.

grow

grow flowers (پرورش گل ها)

feel

feel good (احساس خوب داشتن)

handle

balanced handle (دستگیره تعادل)

care for

care for parents (مراقبت از والدین)

پاسخ کتاب کار زبان دوازدهم

پاسخ کتاب کار زبان دوازدهم

گرامر

.Make active and passive sentences

{با کلمات زیر} جملات معلوم و مجهول بسازید.

برای آشنایی با نحوه ساخت جملات مجهول برای زمان های مختلف به درس اول مراجعه کنید.

hunter / the cruel / the gazelle / killed

.Active: The cruel hunter killed the gazelle – معلوم

معلوم : شکارچی بی رحم غزال را کشت.

.Passive : The gazelle was killed by the cruel hunter – مجهول

مجهول : غزال توسط شکارچی بی رحم کشته شد.

my mother/ Sina / gave / for his birthday / a book/

.Active: My mother gave Sina a book for his birthday – معلوم

مادرم برای روز تولد سینا به او کتابی داد.

.Passive : A book was given Sina – مجهول

کتابی به سینا داده شد.

invented/ Baird/ the first television/ in 1924

.Active: Baird invented the first television in 1924 – معلوم

بِرد در سال ۱۹۲۴ اولین تلویزیون را اختراع کرد.

.Passive :The first television was invented by Baird in 1924 – مجهول

اولین تلویزیون در سال ۱۹۲۴ توسط برد اختراع شد.

always / I / keep/ in the fridge/ the butter

.Active: I always keep the butter in the fridge – معلوم

من همیشه کره را در یخچال نگه داری می کنم.

.Passive : The butter always is kept in the fridge – مجهول

کره همیشه در یخچال نگه داری می شود

 

did not/ inform /you/ us/ the results/ about

.Active: You did not inform us about the results – معلوم

شما ما را از نتایج مطلع نکردید.

.Passive : The results were not informed – مجهول

نتایج اطلاع رسانی نشدند.

.Write the passive verbs in the correct tenses

برای هر زمان ، فعل مجهول مناسب بیاورید.

(The robber …………………. by the police last week. (find

(The first fast food restaurants …………………. in our city thirty years ago. (open

(I have two parrots. They ……………. in the cage. (keep

(Persian …………. in Iran, Tajikstan and Afghanistan. (speak

(Jack’s money …………….. in the train. (steal

جمله های تکمیل شده :

پاسخ کتاب کار زبان دوازدهم

معنی جملات :

سارق هفته قبل توسط پلیس پیدا شد.

اولین رستوران های فست فود در شهر ما ، ۳۰ سال پیش افتتاح شدند.

من دو طوطی دارم. آن ها در قفس نگه داری می شوند.

فارسی در ایران ، تاجیکستان و افغانستان صحبت می شود.

پول جک در قطار دزدیده شد.

پاسخ کتاب کار زبان دوازدهم

Complete the following sentences with appropriate tag questions

پاسخ کتاب کار زبان دوازدهم – جملات زیر را با استفاده از پرسشواره مناسب کامل کنید.

?………………………..It’s a lovely day

?……………………….You haven’t done your homework

?……………….There is a problem here

?…………………Hamid never says a word

?……………………Kate forgot to feed the chickens

جواب:

پاسخ کتاب کار زبان دوازدهم

معنی

روز قشنگی است. مگه نه؟

شما تکالیفتان را انجام نداده اید. این طور نیست؟

اینجا مشکلی هست. نیست؟

حمید هرگز یک کلمه هم حرف نمی زند. مگه نه؟

کِیت فراموش کرد به جوجه ها غذا بدهد. مگه نه؟

پاسخ کتاب کار زبان دوازدهم

بخش چهارم : نوشتاری

.Complete the sentences with and, or, but and so

آموزش زبان انگلیسی پایه دوازدهم – جمله های زیر را با and , or , but و also کامل کنید.

.She didn’t invite me, …………….. I didn’t go to her birthday party

.Robert can sing well, ……………….. he cannot draw well

.My grandfather can’t sleep, ……………………… he is going to drink a glass of hot milk

.I’m hungry, ………………….. there is no food in the kitchen

.We can take a taxi, ……………………. travel by train

.Reza and Saeed went swimming last week, ……………… they had a nice time

جواب:

پاسخ کتاب کار زبان دوازدهم

معنی جمله ها :

او من را دعوت نکرد و من {هم} به جشن تولد او نرفتم.

رابرت می تواند به خوبی آواز بخواند اما نمی تواند به خوبی نقاشی بکشد.

پدربزرگم نمی تواند بخوابد بنابراین قصد دارد یک لیوان شیر داغ بخورد.

من گرسنه ام اما در آشپزخانه غذایی نیست.

ما می توانیم تاکسی بگیریم یا با قطار سفر کنیم.

رضا و سعید هفته پیش به شنا رفتند و بهشون خوش گذشت.

.Correct the underlined words using and, but, or and so

پاسخ کتاب کار زبان دوازدهم – کلماتی که زیرشان خط کشیده شده را با استفاده از and , but , or و so تصحیح کنید.

پاسخ کتاب کار زبان دوازدهم پاسخ کتاب کار زبان دوازدهم

او به رستوران رفت و غذا سفارش داد.

.It’s raining, or take your umbrella

جمله درست: .It’s raining, so take your umbrella

دارد باران می بارد پس چترت را ببر.

.It’s 3 p.m., so I’m not tired at all

جمله درست: .It’s 3 p.m., but I’m not tired at all

ساعت ۳ بعد از ظهر است اما من اصلا خسته نیستم.

.There is snow in the street, and it’s not too cold

جمله درست: .There is snow in the street, but it’s not too cold

 

در خیابان برف وجود دارد اما {هوا} خیلی سرد نیست.

.Shiva has an exam tomorrow, but she must study well tonight

جمله درست: .Shiva has an exam tomorrow, so she must study well tonight

شیوا فردا یک امتحان دارد بنابراین باید امشب به خوبی مطالعه کند.

.My uncle was very tired, or he went to sleep

جمله درست: .My uncle was very tired, so he went to sleep

عمویم خیلی خسته بود بنابراین رفت تا بخوابد.

.C. Put the words in correct order

کتاب کار زبان دوازدهم – کلمات را مرتب کرده و جمله بسازید.

asked / a question / my teacher / so / replied / I

.My teacher asked a question so I replied

معلمم سوالی پرسید من هم جواب دادم.

studies / Mary / but / she / cannot / the exam / pass / a lot

.Mary studies a lot but she can not pass the exam

ماری زیاد مطالعه می کند اما نمی تواند امتحان را پاس می کند.

went / my brother / to the library / at all / he / didn’t / but / study

.My brother went to the library but he didn’t study at all

برادرم به کتابخانه رفت اما اصلا مطالعه نکرد.

Reza / the class / attend / in hospital / he / cannot / so / is

.Reza is in hospital so he can not attend in the class

رضا در بیمارستان است بنابراین نمی تواند در کلاس شرکت کند.

پاسخ کتاب کار زبان دوازدهم را در سایت خلایق ببینید.

کتاب کار زبان دوازدهم , آموزش زبان انگلیسی پایه دوازدهم , زبان انگلیسی پایه دوازدهم , جواب سوالات کتاب کار زبان دوازدهم

 

اگر مطلب فوق به‌درد‌بخور است، با بقیه به اشتراک بگذارید تا از آن استفاده کنند:
 
۱ نظر
ساتال

معنای متون دروس عربی دهم ـ علوم تجربی، ریاضی و فیزیک، فنّی حرفه ای، کاردانش (pdf)

 

 

 

دانلود ـ 767Kb

 

 

 

 

منبع:e-content.blog.ir

ساتال

فیلم های آموزشی درس به درس کتاب تفکّر و سواد رسانه ای (mp4)

حجم ها بر حسب مگابایت (Mb) می باشند.

به روز رسانی شد. 95/11/17

درس یکم

   ○ فنّاوری سامسونگ 18.71      ○ روز شیشه ای (فنّاورانه) 38.5     ○ رسانه چیست؟ 7.42

   ○ خوش انداز (سلفی) آینده  12.22   ○ آیندۀ تلفن همراه 7.16

درس دوّم

پیش به سوی عصر رسانه 13.03        ○در بشقاب تو 16.71         ○شغل دروغین 10.86

درس سوّم

سواد رسانه ای در یک دقیقه 21.86

درس چهارم

رویای روزانه 11.56

درس پنجم

معرّفی ایران 18.41               ○زود قضاوت نکن 11.65

درس ششم

فاقد فیلم آموزشی.

درس هفتم

آدیداس 2.01                       ○بستنی میهن 2.54       ○تبلیغ نان 3.79

فوتبالی 14.1

درس هشتم

فاقد فیلم آموزشی.

درس نهم

پاندای کونگ فوکار 105           ○ مستربین 131

درس دهم

توصیه به کتابخوانی 18.4           ○دیرین دیرین ـ بازی مناسب رایانه ای 1

درس یازدهم

خبر(1) 314                            ○خبر(2) 300                   ○روزنامه ها 28

درس دوازدهم

10 کمپین برتر تبلیغاتی 58.3        ○10 گل برتر 92.6              ○تفاوت مخاطبان 18.2      

شناسایی مخاطب 8.62 

درس سیزدهم

سندان 3.19                         ○ مخاطب منفعل 34.4          ○مسافر 4.93

درس چهاردهم

تکنیک نقّاشی 110

درس پانزدهم

مُد 4.38                              ○تجمّل گرایی 26.7

درس شانزدهم

فاقد فیلم آموزشی.

درس هفدهم

تریلر (Pes 2017) 31.58           ○بازیکن فینالیست 1.92

درس هجدهم

تنهایی رسانه ای 18.08

درس نوزدهم

تلفن همراه و زندگی 2.82                ○توییتر 11.89              ○شبکه های اجتماعی 7.94

درس بیستم

فاقد فیلم آموزشی.

درس بیست و یکم

فاقد فیلم آموزشی.

درس بیست و دوّم

اعتیاد رسانه ای (1) 6.49           ○اعتیاد رسانه ای (2) 1.51        ○اعتیاد رسانه ای (3) 4.12

 

 

 

 

 

منبع معتبر: e-content.blog.ir

ساتال

پاسخ تمامی فعّالیّت ها و پرسش های شیمی (1) (pdf) + رایگان دانلود کنید ، کم حجم ، کامل

ارائه شده توسّط گروه های آموزشی خراسان جنوبی و فارس

فصل یکم ـ دانلود ـ 907Kb

فصل دوّم ـ دانلود ـ 791Kb

فصل سوّم ـ دانلود  ـ 752Kb

 

 

 

 

 

منبع: e-content.blog.ir

 

ساتال

طرز استفاده مداد نوکی (فشاری) + آموزش

هر یک از خصوصیات فوق مناسب با کار بخصوصی است و معمولا کارخانه ها مداد هایی را که با درجات مختلفی از سختی (Hard) میسازند H نامگزاری میکنند و آنها را که با درجات مختلفی از سیاهی (Blak) میسازند B ناگزاری میکند . مداد های H و B هر کدام تا شش شماره دارند و HB حد وسط آنهاست و گاهی درجات آنها تا 9H و 9B نیز رسانده میشود . مداد F مدادی است که درجه اش بین H و HB قرار میگیرد . البته باید متذکر شد که درجه هر کارخانه ای الزاما با درجه مداد های کارخانه دیگر تطابق ندارد . مثلا مداد 4B از یک کارخانه ممکن است معادل 3B یا 5B از کارخانه دیگر باشد . مداد های سخت را معمار ها و نقشه کشها مورد استفاده قرار میدهند و مداد های نرم را در طراحی و اسکیس مورد استفاده قرار میدهند و طراحان گرافیک معمولا مداد های 4H تا 6B برای کار مطلوبتر میدانند .

مقدار گرافیت موجود در مداد نه تنها موجب سختی یا سیاهی مداد میشود بلکه با نوع مصرف ان نیز مرتبط است . بعضی از انواع مداد ها مخصوصا برای نقاشان و طراحان ساخته میشود . چنین مداد هایی دارای گرافیتی با کیفیت عالی تر از آنهایی هستند که در مدارس و ادارات از آنها استفاده میشود . انها ممکن است حاوی گرافیتی خالصتر و یا گرافیتی با دانه های نرمتری باشند و در نتیجه خطای انها پر رنگتر باشد . مغزی مداد های طراحان و نقاشان معمولا ضخیم تر از مغزی مداد های معمولی است . اندازه استاندارد آنها در قطر معمولا 2 میلی متر است ولی مغزی مداد های نقاشان معمولا 3 و یا حتی 4 میلی متر هم میرسد . این امر به مصرف کننده امکان میدهد تا به کمک انها بتواند خطهایی ضخیم تر و یا نازکتر که در طراحی به ان نیاز است رسم کند . در نتیجه مدادی که برای طراحان گرافیک ساخته میشود گرانتر از مداد های معمولی است ولی در عوض کیفیت انها بهتر و کار با انها مطلوبتر است . بعضی از کارخانه های وداد سازی مداد های نقاشان را گرد و مداد های طراحان را شش گوش میسازند . اما این امر قاعده و قانونی ندارد . تعداد کمی از کارخانه ها نیز مداد های تختی برای طراحان و نقاشان میسازند که هم مقطع چوب و هم مقطع مغزی انها بشکل مستطیل است . این نوع مداد ها خصوطی پهن و تخت میکشند که با زاویه دادن به آنها پهنای خطوط متغیر میگردد . این مداد ها شبیه مداد های نجاری هستند ولی کیفیت انها مناسب با کارهای هنری است .

مداد نگارگران و طراحان فرش در میان قلمهای نگارگران و طراحان فرش مداد به عنوان وسیله ای مستمر به کار میرود اما وجه تمایز آن با مداد دیگر طراحان و نقاشان این است که بیشترین کاربرد را معمولی ترین مداد داراست و آن همان مداد معمولی یا HB است حد وسط بودن آن به عنوان مدادی که از سختی و سیاهی متعادلی برخودار است و ضمن گردش نرم قلم بر کاغذ مزایایی چون خراب نکردن رنگ و پاک شدن آسان را نیز با خود همراه دارد .

طراحان فرش بیشترین بهره را از این مداد برای طراحی میبرند گر چه مداد های اتود موسوم به دو میل نیز کاری مشابه را انجام میدهند . اما نگار گران علاوه بر مداد HB & F از اتود های 0.5 , 0.6 , 0.7, 0.9 همچنین درجات مختلف مداد B&H بهره میجویند به طور کلی در نگار گری انواع مختف مداد با درجات گوناگون مورد استفاده قراد میگرد و بعضا دیده شده که مداد کنته نیز که هم به صورت مغزی و هم مانند مداد های معمولی با پوشش چوبی در دسترس است ، با درجات سختی متفاوت و انواع رنگهای مشکی سفید و قهوه ای در کار نگار گران به کار میرود . اما باید توجه داشت به همان اندازه که کار با مداد کنته لذت بخش و دلپذیر است نیاز به مراقبت و دقت نیز دارد چرا که به راحتی روی کاغذ اثر میگزارند و به سختی پاک میشوند .

سخن آخر : گر چه در این یادداست به مداد پر کاربرد را HB معرفی نمودیم ولی طراح بنا به سلیقه خود و نیز توانمندی خود ( استفاده نکردن از پاک کن ) درجات مختلفی از مداد را برای کار انتخاب میکند .

ساتال